توافق ژنو٬ تیتر یک روزنامه‌های آلمان (سه شنبه 5 آذر)
توافق نامه هسته ای ژنو٬ تیتر یک روزنامه های آلمان بود. استقبالی که از امضای این توافق نامه در آلمان صورت گرفت نمایان‌گر علاقه رسانه های این کشور به موضوع مناقشه اتمی ایران با کشورهای غربی بود. در جایی که تندروهای ایران٬ امریکا٬ و اسرائیل٬ امضای این توافق نامه را رویدادی منفی ارزیابی کردند٬ بخش معتدل و خردگرای این جوامع٬ ارزیابی مثبتی از آن داشتند. بخشی از این ارزیابی مثبت در رسانه های خارج از کشور و بخصوص رسانه های کشور آلمان بازتاب پیدا کرد.

روزنامه های فرانکفورتر آلگماینه و زود دویچه٬ موضوع این توافق نامه را تیتر یک‌شان کردند. هر دوی این نشریات معتبر٬ عکس دست دادن محمد جواد ظریف با جان کری وزیر امور خارجه ی امریکا را در صفحه ی اول خودشان منتشر کردند.

zarifKerryFMS11272013.jpg
روزنامه زوددویچه در صفحه اول خود در کنار عکس ظریف و کری نوشت:
دست دادنی با توان بازدهی. علامتی برای اراده ی مثبت و نیک. وزیر امور خارجه ی ایران٬ محمد جواد ظریف٬ و همتای امریکایی او جان کری٬ واکنشی از روی فراغ خیال در برابر نتیجه ی مذاکرات هسته ای در ژنو نشان می دهند. ایران و گروه پنج به علاوه یک٬ صبح یکشنبه بر سر پیمانی توافق کردند که نقطه ی حرکتی خواهد بود جهت یافتن راه حلی دیپلماتیک برای مناقشه ای که از ده سال پیش به این سو در جریان است. تهران موظف شده است ابتدا به مدت شش ماه برنامه های هسته ای خود را متوقف کند. در مقابل گروه پنج به علاوه یک٬ دارایی های مسدود شده ی ایران را آزاد خواهد کرد و برخی تحریم ها را ملغا خواهد نمود. در نتیجه ایران اجازه خواهد یافت به حدود هفت میلیارد دلار از دارایی های خود دسترسی پیدا کند. طی شش ماه آینده باید قرارداد دیگری مورد مذاکره قرار گیرد که در آن محدوده ی برنامه ی هسته ای ایران به طور قطعی مشخص شود. در مقابل تمام تحریم ها لغو خواهد شد.

رئیس جمهور امریکا٬ باراک اوباما در واشینگتن گفت٬ دیپلماسی راهی به سوی جهانی امن تر گشود. جان کری تصریح کرد که چشم های‌مان کاملا باز است و هر قدمی که برداشته شود را زیر نظر داریم. نخست وزیر اسرائیل٬ بنیامین نتانیاهو٬ این توافق را مورد انتقاد قرار داد و آن را «اشتباه تاریخی» نامید. رئیس جمهور ایران٬ حسن روحانی توضیح داد که توافق نامه اکنون می تواند راه همکاری های بلند مدت با غرب را هموار کند.

 

نوشته شده در شنبه 9 آذر 1392برچسب:,ساعت 16:23 توسط savalan| |
سفر معاون نخست وزیر روسیه به ایران همزمان با مذاکرات هسته ای

هر نوع تغییر رابطه‌ای با غرب برای مسکو مهم است

دکتر الهه کولایی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی به اهمیت سفر معاون نخست وزیر روسیه هم زمان با مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 در ژنو پرداخته است.
 
 
 
 

دیپلماسی ایرانی- حامد شفیعی: همزمان با مذاکرات فشرده اتمی در ژنو، دیمیتری راگوزین، معاون نخست وزیر روسیه در امور دفاعی و فضایی وارد تهران شده و با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کرده است. در حال حاضر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه برای دیدار با همتایان خود در گروه پنج بعلاوه یک و مذاکره با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در ژنو به سر می برد. درهمین حال برخی کارشناسان روس بر این باورند مسکو باید با کشورهای مخالف واشنگتن در منطقه از جمله ایران و سوریه وارد اتحاد استراتژیک شود و ضمن انعقاد یک پیمان نظامی و امنیتی از امکان در اختیار گرفتن پایگاه هایی نظامی در این کشورها برای به کنترل گرفتن تحرکات غرب و ناتو در منطقه بهره مند شود. پیشنهاد آنان این است که روسیه دو امتیاز به ایران بدهد و در عوض چند امتیاز از ایران دریافت کند. از نظر آنها امتیازات روسیه به ایران می تواند تضمین حمایت نظامی از ایران در صورت حمله نظامی ایالات متحده یا اسراییل به ایران و نیز کمک در جهت تجهیز ایران به تکنولوژی هسته ای است. در مقابل روسیه امکان احداث دو پایگاه نظامی در ایران را می یابد که یکی در آذربایجان (برای کنترل تحرکات نظامی احتمالی غرب و ناتو در گرجستان ،آذربایجان و ترکیه)و دیگری در جزیره قشم(برای کنترل ناوگان دریایی ایالات متحده در خلیج فارس )خواهد بود ؛ یعنی تحقق یافتن همان آرزوی تاریخی حضور نظامی در آب های گرم خلیج فارس. با این همه حضور معاون نخست وزیر در امور دفاعی در ایران همزمان با سفر وزیر خارجه روسیه به ژنو اعلام حمایت تلویحی او از ایران تداعی کننده که مواضع و دیگاهی از رسیه است. درواقع می توان اینگونه پرسش را مطرح کرد که روسیه به دنبال چه چیزی است؟ برای پاسخ با این پرسش و چرایی حضور مقام دفاعی روسیه در ایران دیپلماسی ایرانی با دکتر الهه کولایی استاد دانشگاهبه گفت و گو نشسته است که در ادامه می خوانید:

همزمان با مذاکرات اتمی،دیمیتری راگوزین، معاون نخست وزیر روسیه در امور دفاعی و فضایی وارد تهران شده و با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کرد، این همزمانی با مذاکرات هستی و حضور این مقام نظامی روسیه در ایران موید چه دیدگاهی از طرف روسیه بوده و روسیه چه هدفی را دنبال می کند؟

در سال های اخیر روسیه توجه ویژه ای به مسایل خاورمیانه نشان داده ، که برای بسیاری از کارشناسان این کشور یادآور توجه ویژه اتحاد شوروی به این منطقه بوده است. حجم روابط گسترده با کشورهای بزرگ منطقه، از ترکیه تا عربستان تا شیخ نشینان حوزه خلیج فارس و نوع این روابط به ویژه تلاش روسیه پیدا کردن بازارهای فروش سلاح در این منطقه از ابعاد قابل توجهی است که در کنار حساسیت ویژه روسیه به مقوله انرژی و انتقال آن، از حوزه دریای خزر یا از خود این کشور به بازارهای جهانی باید مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین روسیه به طور فزاینده ای در منطقه خاورمیانه علایق سنتی خود را مورد توجه قرار داده و در این چارچوب در متن توجه ویژه روسیه به خاورمیانه به دلیل امنیتی و اقتصادی، جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. با وجود فراز و نشیب هایی که در سال های گذشته در روابط روسیه با ایران وجود داشته همواره سایه ملاحظات روسیه- آمریکا بر این روابط افتاده است. درواقع بررسی روابط روسیه و ایران فارغ از روابط روسیه با آمریکا چندان کارساز و واقع گرایانه به نظر نمی رسد.

چرا روس ها در چنین برهه ای به فکر ایجاد یک پیمان و نزدیکی بیشتر با ایران هستند؟ آیا این نشات گرفته از احتمال توافق ایران با غرب به خصوص آمریکاست؟

روس ها به طور کاملا مشهودی در تنظیم روابط خود با ایران عامل آمریکا را در نظر داشته اند و تلاش برای بهره گیری از چگونگی روابط ایران با آمریکا و میزان خصومت موجود در روابط دو کشور، همواره سیاست این کشور نسبت  به ایران را تحت تاثیر قرار داده است. در مواقع مختلف ما شاهد تغییرهای آشکاری در سیاست خارجی روسیه در تعیین رفتار در برابر مانند نحوه فروش یا عدم تحویل موشک اس – 300 بوده ایم و حتی اینکه به تازگی اعلام شد که سامانه اس - 300 از فهرست سفارش های جمهوری اسلامی ایران به روسیه خارج شده است. از سوی دیگر ایران در مسایل خاورمیانه از تاثیر و نفوذ گسترده و عمیقی برخوردار است، برای روسیه این توانایی و ظرفیت بسیار حایز اهمیت است. در شرایطی که منطقه با موجود افراط گرایی مواجهه شده، سیاست جمهوری اسلامی در مهار این موج یا به گونه ای تاثیرگذاری بر آن برای روسیه مهم بوده که. با این دشواری در درون مزرهای خود همچنان رو به روست. بنابراین چگونگی رابطه ایران با آمریکا و کشورهای غربی از هر جهت برای روسیه حایز اهمیت است. هم می توانیم نگرانی روسیه را به چشم اندازهای مثبت این روابط مربوط بدانیم و هم نگرانی روسیه را به جنبه های منفی و احتمالا هر نوع شکاف بین ایران و کشورهای قدرتمند غربی که در مذاکرات اخیر دنبال شده و مورد توجه قرار گرفته است. این سفری که به آن اشاره شد درواقع نشان دهنده حساسیتی است که روسیه به همکاری خود با ایران نشان می دهد. در نظر داشته باشید سفر مقامات بلندپایه اسراییل به روسیه و روابط ویژه روسیه با اسرائیل. یک – پنجم جمعیت اسرائیل را روس تبارها و اتباع پیشین شوروی تشکیل می دهند. در نظر داشته باشید که بازرگانان و صنعتگران با نفوذی در اسرائیل نقش پیشبرد منافع روسیه در این کشور و منافع اسرائیل در روسیه را برعهده گرفته اند. در کنار موضوع روابط روسیه با آمریکا باید به روابط روسیه با اسرائیل هم توجه داشته باشیم. به نظر می رسد با در نظر گرفتن دغدغه های مقام­های روسیه نسبت به  آینده روابط ایران با غرب به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکا، تلاش موجود نشان دهنده عزم روسیه برای بهره گیری از توانایی ها و ظرفیت های ایران در پیشبرد اهداف آن در منطقه خاورمیانه حکایت دارد.

با توجه به اینکه یک – پنجم جمعیت اسرائیل روس تبارها هستند، از طرفی شاهد سفر نتانیاهو به روسیه درباره مذاکرات هسته ای و متقاعد کردن مقامات روسی برای رسیدن به توافق هستیم، اما می بینیم که نتانیاهو دست خالی از روسیه باز می گردد و لابی اسرائیلی چندان در روسیه کارساز نمی شود. در همین حال هم وزیر خارجه روسیه در مذاکرات هسته ای از ایران حمایت می کند. چه دلیل برای این وجود دارد اگر روابط ویژه ای میان روسیه و اسرائیل است، اما نزدیکی و هماهنگی میان روسیه و اسرائیل در مذاکرات هسته ای صورت نمی گیرد؟

تصور می کنم صحبت از " هماهنگی " چندان مناسب نباشد. بحث نفوذ و تاثیری که اسرائیل در سیاست های روسیه می توانند داشته باشد. ضمن اینکه این نفوذ و تاثیرگذاری باید با سلسله مراتبط و اولویت های سیاست خارجی روسیه قرار بگیرد. یادتان باشد که در روابط روسیه با آمریکا و حتی اروپا امروز مسایل و مشکلاتی مطرح است که فضای این روابط با ایران می تواند در حل و فصل این مسایل به طور آشکاری تاثیرگذار باشد. مشکلاتی که در روابط روسیه با آمریکا چه در سطح منطقه یا جهان وجود دارد، چه در مسایل مربوط به دموکراتیک سازی یا مذاکرات خلع سلاح یا مسایل مربوط به جمهوری های بازمانده از فروپاشی شوروی که روس ها به آن "خارج نزدیک" می گویند و آمریکایی ها حاضر منافع ویژه و حیاتی روسیه را در این حوزه ها به رسمیت بشناسند، چالش هایی که این دو کشور در قفقاز یا آسیای مرکزی همچنان رو به رو هستند، به نظر می آید که جایگاه جمهوری اسلامی را در مجموعه مسایل سیاست خارجی این کشور، همان جنبه ای که همواره شاهد بوده­ایم، همان جنبه ابزاری روابط بسیار برجسته می کند. روسیه از این رابطه می تواند برای حل و فصل دیگر مسایل خود به خوبی بهره برداری کند. همان طور که  ما این موضوع را به اشکال مختلف شاهد بودیم. حتی در آستانه حل و فصل مسایل هسته ای و مذاکرات هسته ای، شاهد هستید که نیروگاه بوشهر تحویل کارفرمای ایرانی می شود. نوع رابطه ایران با آمریکا و اروپا تاثیر ویژه بر روابط ایران با روسیه دارد. به ویژه که طی 35 سال گذشته روس­ها بهره­های بسیار گسترده و بی سابقه ای از این وضعیت به دست آورده اند. آنها به اشکال گوناگون و در سطوح سیاسی، امنیتی و اقتصادی از این شرایط بهره های بسیار گسترده بردند. هر نوع این تغییر در این وضعیت برای روسیه بسیار حایز اهمیت است. روس ها سعی می­کنند با استفاده از ابزار ها و روش­های گوناگون سهم و منافع خودشان در این زمینه را حفظ کنند. توجه دارید که به­ویژه در حوزه انرژی ایران قدرت رقابتی را در برابر روسیه به دلیل وضعیت موجود از دست داده بود و بازیافت قدرت ایران در حوزه رقابتی در برابر روسیه، روند مطلوبی برای این کشور به حساب نمی­آید. این تنها یکی از عرصه رقابت میان دو کشور است که به دلیل وضعیت موجود همواره مورد فراموشی قرار گرفته است. طبیعی است که روس ها بسیار شتابان در برابر هر نوع تغییر احتمالی در روابط ایران با غرب واکنش نشان دهند و در سطوح مختلف سعی کنند که به گونه­ای پیش از شکل­گیری نهایی تغییرها، زمینه های تامین منافع خود را، بدان گونه که در سال های گذشته شکل گرفته است، پایداری ببخشند.

شما صحبت از حجم روابط روسیه از ترکیه تا عربستان کردید، آیا نشات گرفته از نوعی رویارویی با غرب نیست. با توجه به حضور کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و عقد قراردادهای آنها با کشورهای منطقه از جمله قرارداد نظامی عربستان و فرانسه. آیا نشان از یک شکاف و رویارویی روسیه با غرب نیست که روسیه با نزدیکی بیشتر و عقد قراردادها و پیمان نامه ها سعی در ثبت سهم خود در منطقه در مقابل دیگر کشورهای غربی دارد؟

این رویکرد روسیه برآمده است اقتضاهای ژئوپلیتیکی این کشور در تنظیم روابطش با ایران و اروپا و آمریکا است. رهبران روسیه شاید در یک مقطع کوتاه پس از فروپاشی تحت تاثیر یک نوع رومانتیک گرایی سیاسی، به این الزامات بی توجه بودند، ولی زود با "آیین پریماکف" کنار گذاشتن این رویکرد توهم­آلود را دنبال کردند و سعی کردند از روابط با ایران و کشورهای خاورمیانه بیشتر به نفع خود در تنظیم روابط با آمریکا و اروپا استفاده کنند. بر همین اساس می بینید حتی در دوره قبل از انقلاب و دو دهه پایانی رژیم پهلوی، ایران به عنوان کشور جهان سومی وابسته به اردوگاه غرب روابط بسیار ویژه ای را با دولت شوروی کمونیستی شکل می دهد و حتی از این کشور سلاح می خرد و کمک های بی سابقه ای را دریافت می­کند. بنابراین جایگاه ژئوپلیتیکی ایران هم باید مورد توجه قرار بگیرد. شکاف برآمده از الزام­های ژئوپلیتیکی در دو دهه اخیر، همواره رو به افزایش بوده است. نباید تصور شود روس ها جنگ سردی جدیدی را دنبال می­کنند، زیرا به خوبی از تجربه دوران اتحاد شوروی سعی می کنند استفاده کنند، اما آنها حوزه های همکاری، تقابل و رقابت را از هم جدا می کنند و سعی می کنند منافع خود را با در نظر گرفتن این شکاف­ها و رویا رویی­ها، ضمن درنظر گرفتن منافع مشترک با آمریکا و اروپا، دنبال کنند. در این زمینه ایران از موقعیت بسیار ویژه ای برخوردار است. بنابراین طبیعی است هر نوع تغییری در روابط 35 سال گذشته وجود داشته، برای بسیار کشورها از جمله روسیه می تواند تغییرهای عمیقی را به همراه آورد.

برخی تحلیلگران روس بر این باورند که روسیه می تواند در یک پیمان استراتژیک با ایران علاوه بر گرفتن امتیازهای متعدد از ایران، دو امتیاز هم به ایران بدهد. از نظر آنها امتیازات روسیه به ایران می تواند تضمین حمایت نظامی از ایران در صورت حمله نظامی ایالات متحده یا اسراییل به ایران و نیز کمک برای تجهیز ایران به تکنولوژی هسته ای است. در مقابل روسیه امکان احداث دو پایگاه نظامی در ایران را می یابد که یکی در آذربایجان (برای کنترل تحرکات نظامی احتمالی غرب و ناتو در گرجستان ،آذربایجان و ترکیه)و دیگری در جزیره قشم(برای کنترل ناوگان دریایی ایالات متحده در خلیج فارس )خواهد بود ؛ یعنی تحقق یافتن همان آرزوی تاریخی حضور نظامی در آب های گرم خلیج فارس. با در نظر گرفتن این موارد، سخن گفتن از اتحاد استراتژیک ایران و روسیه تا چه حد با واقعیت های تاریخی و ژئوپولتیکی منطقه و جهان همخوانی دارد؟

تجربه نشان داده اتحاد استراتژیک میان ایران و روسیه به هیچ­وجه یک اتحاد معنا دار نمی­تواند باشد. بین دو کشور و  دو نظام سیاسی که در ایران و روسیه وجود دارد و شباهت هایی که می توان در این منطقه از جهان در نظر گرفت، تفاوت های بسیار جدی و اساسی وجود دارد. بنابراین میان این دو نظام با این همه تفاوت و شکاف­های غیرقابل انکار، چنین اتحادی در اصل منتفی است. به هر حال جمهوری اسلامی ایران به­دلیل موقعیت ویژه و انحصاری جغرافیایی خود در سال های گذشته ، ابزار بسیار کارآمد و بسیار قابل استفاده برای تحقق سیاست­های روسیه، به­ویژه از نیمه دهه 90 بوده است. روس ها به خوبی استفاده از این ظرفیت را مورد توجه قرار داده­اند و همه ظرفیت­های رقابتی ایران در برابر روسیه، به دلیل این رویکرد مورد چشم پوشی قرار گرفت. بنابراین به نظر نمی­رسد که با چنین رابطه ای و چنین پیشینه­ای و نحوه رفتار روسیه در برابر جمهوری اسلامی ایران، مانند مساله نیروگاه بوشهر و دریای خزر و حقوق حاکمیتی در این دریاچه داشته و با توجه به تجربه مربوطه سامانه دفاعی اس- 300 بتوانیم از اتحاد استراتژیک صحبت کنیم.

 

 
نوشته شده در سه شنبه 5 آذر 1392برچسب:,ساعت 16:44 توسط savalan| |
سفر معاون نخست وزیر روسیه به ایران همزمان با مذاکرات هسته ای

هر نوع تغییر رابطه‌ای با غرب برای مسکو مهم است

دکتر الهه کولایی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی به اهمیت سفر معاون نخست وزیر روسیه هم زمان با مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 در ژنو پرداخته است.
 
 
 
 

دیپلماسی ایرانی- حامد شفیعی: همزمان با مذاکرات فشرده اتمی در ژنو، دیمیتری راگوزین، معاون نخست وزیر روسیه در امور دفاعی و فضایی وارد تهران شده و با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کرده است. در حال حاضر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه برای دیدار با همتایان خود در گروه پنج بعلاوه یک و مذاکره با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در ژنو به سر می برد. درهمین حال برخی کارشناسان روس بر این باورند مسکو باید با کشورهای مخالف واشنگتن در منطقه از جمله ایران و سوریه وارد اتحاد استراتژیک شود و ضمن انعقاد یک پیمان نظامی و امنیتی از امکان در اختیار گرفتن پایگاه هایی نظامی در این کشورها برای به کنترل گرفتن تحرکات غرب و ناتو در منطقه بهره مند شود. پیشنهاد آنان این است که روسیه دو امتیاز به ایران بدهد و در عوض چند امتیاز از ایران دریافت کند. از نظر آنها امتیازات روسیه به ایران می تواند تضمین حمایت نظامی از ایران در صورت حمله نظامی ایالات متحده یا اسراییل به ایران و نیز کمک در جهت تجهیز ایران به تکنولوژی هسته ای است. در مقابل روسیه امکان احداث دو پایگاه نظامی در ایران را می یابد که یکی در آذربایجان (برای کنترل تحرکات نظامی احتمالی غرب و ناتو در گرجستان ،آذربایجان و ترکیه)و دیگری در جزیره قشم(برای کنترل ناوگان دریایی ایالات متحده در خلیج فارس )خواهد بود ؛ یعنی تحقق یافتن همان آرزوی تاریخی حضور نظامی در آب های گرم خلیج فارس. با این همه حضور معاون نخست وزیر در امور دفاعی در ایران همزمان با سفر وزیر خارجه روسیه به ژنو اعلام حمایت تلویحی او از ایران تداعی کننده که مواضع و دیگاهی از رسیه است. درواقع می توان اینگونه پرسش را مطرح کرد که روسیه به دنبال چه چیزی است؟ برای پاسخ با این پرسش و چرایی حضور مقام دفاعی روسیه در ایران دیپلماسی ایرانی با دکتر الهه کولایی استاد دانشگاهبه گفت و گو نشسته است که در ادامه می خوانید:

همزمان با مذاکرات اتمی،دیمیتری راگوزین، معاون نخست وزیر روسیه در امور دفاعی و فضایی وارد تهران شده و با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کرد، این همزمانی با مذاکرات هستی و حضور این مقام نظامی روسیه در ایران موید چه دیدگاهی از طرف روسیه بوده و روسیه چه هدفی را دنبال می کند؟

در سال های اخیر روسیه توجه ویژه ای به مسایل خاورمیانه نشان داده ، که برای بسیاری از کارشناسان این کشور یادآور توجه ویژه اتحاد شوروی به این منطقه بوده است. حجم روابط گسترده با کشورهای بزرگ منطقه، از ترکیه تا عربستان تا شیخ نشینان حوزه خلیج فارس و نوع این روابط به ویژه تلاش روسیه پیدا کردن بازارهای فروش سلاح در این منطقه از ابعاد قابل توجهی است که در کنار حساسیت ویژه روسیه به مقوله انرژی و انتقال آن، از حوزه دریای خزر یا از خود این کشور به بازارهای جهانی باید مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین روسیه به طور فزاینده ای در منطقه خاورمیانه علایق سنتی خود را مورد توجه قرار داده و در این چارچوب در متن توجه ویژه روسیه به خاورمیانه به دلیل امنیتی و اقتصادی، جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. با وجود فراز و نشیب هایی که در سال های گذشته در روابط روسیه با ایران وجود داشته همواره سایه ملاحظات روسیه- آمریکا بر این روابط افتاده است. درواقع بررسی روابط روسیه و ایران فارغ از روابط روسیه با آمریکا چندان کارساز و واقع گرایانه به نظر نمی رسد.

چرا روس ها در چنین برهه ای به فکر ایجاد یک پیمان و نزدیکی بیشتر با ایران هستند؟ آیا این نشات گرفته از احتمال توافق ایران با غرب به خصوص آمریکاست؟

روس ها به طور کاملا مشهودی در تنظیم روابط خود با ایران عامل آمریکا را در نظر داشته اند و تلاش برای بهره گیری از چگونگی روابط ایران با آمریکا و میزان خصومت موجود در روابط دو کشور، همواره سیاست این کشور نسبت  به ایران را تحت تاثیر قرار داده است. در مواقع مختلف ما شاهد تغییرهای آشکاری در سیاست خارجی روسیه در تعیین رفتار در برابر مانند نحوه فروش یا عدم تحویل موشک اس – 300 بوده ایم و حتی اینکه به تازگی اعلام شد که سامانه اس - 300 از فهرست سفارش های جمهوری اسلامی ایران به روسیه خارج شده است. از سوی دیگر ایران در مسایل خاورمیانه از تاثیر و نفوذ گسترده و عمیقی برخوردار است، برای روسیه این توانایی و ظرفیت بسیار حایز اهمیت است. در شرایطی که منطقه با موجود افراط گرایی مواجهه شده، سیاست جمهوری اسلامی در مهار این موج یا به گونه ای تاثیرگذاری بر آن برای روسیه مهم بوده که. با این دشواری در درون مزرهای خود همچنان رو به روست. بنابراین چگونگی رابطه ایران با آمریکا و کشورهای غربی از هر جهت برای روسیه حایز اهمیت است. هم می توانیم نگرانی روسیه را به چشم اندازهای مثبت این روابط مربوط بدانیم و هم نگرانی روسیه را به جنبه های منفی و احتمالا هر نوع شکاف بین ایران و کشورهای قدرتمند غربی که در مذاکرات اخیر دنبال شده و مورد توجه قرار گرفته است. این سفری که به آن اشاره شد درواقع نشان دهنده حساسیتی است که روسیه به همکاری خود با ایران نشان می دهد. در نظر داشته باشید سفر مقامات بلندپایه اسراییل به روسیه و روابط ویژه روسیه با اسرائیل. یک – پنجم جمعیت اسرائیل را روس تبارها و اتباع پیشین شوروی تشکیل می دهند. در نظر داشته باشید که بازرگانان و صنعتگران با نفوذی در اسرائیل نقش پیشبرد منافع روسیه در این کشور و منافع اسرائیل در روسیه را برعهده گرفته اند. در کنار موضوع روابط روسیه با آمریکا باید به روابط روسیه با اسرائیل هم توجه داشته باشیم. به نظر می رسد با در نظر گرفتن دغدغه های مقام­های روسیه نسبت به  آینده روابط ایران با غرب به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکا، تلاش موجود نشان دهنده عزم روسیه برای بهره گیری از توانایی ها و ظرفیت های ایران در پیشبرد اهداف آن در منطقه خاورمیانه حکایت دارد.

با توجه به اینکه یک – پنجم جمعیت اسرائیل روس تبارها هستند، از طرفی شاهد سفر نتانیاهو به روسیه درباره مذاکرات هسته ای و متقاعد کردن مقامات روسی برای رسیدن به توافق هستیم، اما می بینیم که نتانیاهو دست خالی از روسیه باز می گردد و لابی اسرائیلی چندان در روسیه کارساز نمی شود. در همین حال هم وزیر خارجه روسیه در مذاکرات هسته ای از ایران حمایت می کند. چه دلیل برای این وجود دارد اگر روابط ویژه ای میان روسیه و اسرائیل است، اما نزدیکی و هماهنگی میان روسیه و اسرائیل در مذاکرات هسته ای صورت نمی گیرد؟

تصور می کنم صحبت از " هماهنگی " چندان مناسب نباشد. بحث نفوذ و تاثیری که اسرائیل در سیاست های روسیه می توانند داشته باشد. ضمن اینکه این نفوذ و تاثیرگذاری باید با سلسله مراتبط و اولویت های سیاست خارجی روسیه قرار بگیرد. یادتان باشد که در روابط روسیه با آمریکا و حتی اروپا امروز مسایل و مشکلاتی مطرح است که فضای این روابط با ایران می تواند در حل و فصل این مسایل به طور آشکاری تاثیرگذار باشد. مشکلاتی که در روابط روسیه با آمریکا چه در سطح منطقه یا جهان وجود دارد، چه در مسایل مربوط به دموکراتیک سازی یا مذاکرات خلع سلاح یا مسایل مربوط به جمهوری های بازمانده از فروپاشی شوروی که روس ها به آن "خارج نزدیک" می گویند و آمریکایی ها حاضر منافع ویژه و حیاتی روسیه را در این حوزه ها به رسمیت بشناسند، چالش هایی که این دو کشور در قفقاز یا آسیای مرکزی همچنان رو به رو هستند، به نظر می آید که جایگاه جمهوری اسلامی را در مجموعه مسایل سیاست خارجی این کشور، همان جنبه ای که همواره شاهد بوده­ایم، همان جنبه ابزاری روابط بسیار برجسته می کند. روسیه از این رابطه می تواند برای حل و فصل دیگر مسایل خود به خوبی بهره برداری کند. همان طور که  ما این موضوع را به اشکال مختلف شاهد بودیم. حتی در آستانه حل و فصل مسایل هسته ای و مذاکرات هسته ای، شاهد هستید که نیروگاه بوشهر تحویل کارفرمای ایرانی می شود. نوع رابطه ایران با آمریکا و اروپا تاثیر ویژه بر روابط ایران با روسیه دارد. به ویژه که طی 35 سال گذشته روس­ها بهره­های بسیار گسترده و بی سابقه ای از این وضعیت به دست آورده اند. آنها به اشکال گوناگون و در سطوح سیاسی، امنیتی و اقتصادی از این شرایط بهره های بسیار گسترده بردند. هر نوع این تغییر در این وضعیت برای روسیه بسیار حایز اهمیت است. روس ها سعی می­کنند با استفاده از ابزار ها و روش­های گوناگون سهم و منافع خودشان در این زمینه را حفظ کنند. توجه دارید که به­ویژه در حوزه انرژی ایران قدرت رقابتی را در برابر روسیه به دلیل وضعیت موجود از دست داده بود و بازیافت قدرت ایران در حوزه رقابتی در برابر روسیه، روند مطلوبی برای این کشور به حساب نمی­آید. این تنها یکی از عرصه رقابت میان دو کشور است که به دلیل وضعیت موجود همواره مورد فراموشی قرار گرفته است. طبیعی است که روس ها بسیار شتابان در برابر هر نوع تغییر احتمالی در روابط ایران با غرب واکنش نشان دهند و در سطوح مختلف سعی کنند که به گونه­ای پیش از شکل­گیری نهایی تغییرها، زمینه های تامین منافع خود را، بدان گونه که در سال های گذشته شکل گرفته است، پایداری ببخشند.

شما صحبت از حجم روابط روسیه از ترکیه تا عربستان کردید، آیا نشات گرفته از نوعی رویارویی با غرب نیست. با توجه به حضور کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و عقد قراردادهای آنها با کشورهای منطقه از جمله قرارداد نظامی عربستان و فرانسه. آیا نشان از یک شکاف و رویارویی روسیه با غرب نیست که روسیه با نزدیکی بیشتر و عقد قراردادها و پیمان نامه ها سعی در ثبت سهم خود در منطقه در مقابل دیگر کشورهای غربی دارد؟

این رویکرد روسیه برآمده است اقتضاهای ژئوپلیتیکی این کشور در تنظیم روابطش با ایران و اروپا و آمریکا است. رهبران روسیه شاید در یک مقطع کوتاه پس از فروپاشی تحت تاثیر یک نوع رومانتیک گرایی سیاسی، به این الزامات بی توجه بودند، ولی زود با "آیین پریماکف" کنار گذاشتن این رویکرد توهم­آلود را دنبال کردند و سعی کردند از روابط با ایران و کشورهای خاورمیانه بیشتر به نفع خود در تنظیم روابط با آمریکا و اروپا استفاده کنند. بر همین اساس می بینید حتی در دوره قبل از انقلاب و دو دهه پایانی رژیم پهلوی، ایران به عنوان کشور جهان سومی وابسته به اردوگاه غرب روابط بسیار ویژه ای را با دولت شوروی کمونیستی شکل می دهد و حتی از این کشور سلاح می خرد و کمک های بی سابقه ای را دریافت می­کند. بنابراین جایگاه ژئوپلیتیکی ایران هم باید مورد توجه قرار بگیرد. شکاف برآمده از الزام­های ژئوپلیتیکی در دو دهه اخیر، همواره رو به افزایش بوده است. نباید تصور شود روس ها جنگ سردی جدیدی را دنبال می­کنند، زیرا به خوبی از تجربه دوران اتحاد شوروی سعی می کنند استفاده کنند، اما آنها حوزه های همکاری، تقابل و رقابت را از هم جدا می کنند و سعی می کنند منافع خود را با در نظر گرفتن این شکاف­ها و رویا رویی­ها، ضمن درنظر گرفتن منافع مشترک با آمریکا و اروپا، دنبال کنند. در این زمینه ایران از موقعیت بسیار ویژه ای برخوردار است. بنابراین طبیعی است هر نوع تغییری در روابط 35 سال گذشته وجود داشته، برای بسیار کشورها از جمله روسیه می تواند تغییرهای عمیقی را به همراه آورد.

برخی تحلیلگران روس بر این باورند که روسیه می تواند در یک پیمان استراتژیک با ایران علاوه بر گرفتن امتیازهای متعدد از ایران، دو امتیاز هم به ایران بدهد. از نظر آنها امتیازات روسیه به ایران می تواند تضمین حمایت نظامی از ایران در صورت حمله نظامی ایالات متحده یا اسراییل به ایران و نیز کمک برای تجهیز ایران به تکنولوژی هسته ای است. در مقابل روسیه امکان احداث دو پایگاه نظامی در ایران را می یابد که یکی در آذربایجان (برای کنترل تحرکات نظامی احتمالی غرب و ناتو در گرجستان ،آذربایجان و ترکیه)و دیگری در جزیره قشم(برای کنترل ناوگان دریایی ایالات متحده در خلیج فارس )خواهد بود ؛ یعنی تحقق یافتن همان آرزوی تاریخی حضور نظامی در آب های گرم خلیج فارس. با در نظر گرفتن این موارد، سخن گفتن از اتحاد استراتژیک ایران و روسیه تا چه حد با واقعیت های تاریخی و ژئوپولتیکی منطقه و جهان همخوانی دارد؟

تجربه نشان داده اتحاد استراتژیک میان ایران و روسیه به هیچ­وجه یک اتحاد معنا دار نمی­تواند باشد. بین دو کشور و  دو نظام سیاسی که در ایران و روسیه وجود دارد و شباهت هایی که می توان در این منطقه از جهان در نظر گرفت، تفاوت های بسیار جدی و اساسی وجود دارد. بنابراین میان این دو نظام با این همه تفاوت و شکاف­های غیرقابل انکار، چنین اتحادی در اصل منتفی است. به هر حال جمهوری اسلامی ایران به­دلیل موقعیت ویژه و انحصاری جغرافیایی خود در سال های گذشته ، ابزار بسیار کارآمد و بسیار قابل استفاده برای تحقق سیاست­های روسیه، به­ویژه از نیمه دهه 90 بوده است. روس ها به خوبی استفاده از این ظرفیت را مورد توجه قرار داده­اند و همه ظرفیت­های رقابتی ایران در برابر روسیه، به دلیل این رویکرد مورد چشم پوشی قرار گرفت. بنابراین به نظر نمی­رسد که با چنین رابطه ای و چنین پیشینه­ای و نحوه رفتار روسیه در برابر جمهوری اسلامی ایران، مانند مساله نیروگاه بوشهر و دریای خزر و حقوق حاکمیتی در این دریاچه داشته و با توجه به تجربه مربوطه سامانه دفاعی اس- 300 بتوانیم از اتحاد استراتژیک صحبت کنیم.

 

 
نوشته شده در سه شنبه 5 آذر 1392برچسب:,ساعت 16:44 توسط savalan| |

ایران و ۵+۱؛ توافق حاصل شد

ایران و کشورهای ۵+۱ که در سومین دور از مذاکرات خود از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ژنو گرد آمده بودند، پس از پنج روز گفت‌وگو نهایتا به توافق رسیدند؛ توافقی که پرونده اتمی ایران را وارد مرحله تازه‌ای می‌کند.

۱۳۹۲/۰۹/۰۱

 

زندهمحتوای این بخش به طور خودکار به‌روز می‌شود.
 
به ما بپیوندید
 
۰۸:۰۷
ارسال به دوستان و شبکه‌های اجتماعی

جان کری و کاترین اشتون پس از پایان مذاکرات
۰۸:۰۰
ارسال به دوستان و شبکه‌های اجتماعی
کنفرانس خبری جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، به پایان رسید. 
آقای کری توافق‌نامه فعلی را گام اول نامیده است.
او بر خلاف محمدجواد ظریف می‌گوید در این گام غنی‌سازی برای ایران پیش‌بینی نشده است.
هنوز خود سند توافق‌نامه به‌طور رسمی منتشر نشده است.
۰۷:۵۲
 
 
نوشته شده در یک شنبه 3 آذر 1392برچسب:,ساعت 9:17 توسط savalan| |

 

ایران و ۵+۱ به توافق رسیدند

 
 
 
اندازه متن 
ایران و کشورهای موسوم به ۵+۱ که در سومین دور از مذاکرات خود از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ژنو گرد آمده بودند، پس از پنج روز گفت‌وگو نهایتاً به توافق رسیدند؛ توافقی که پرونده اتمی ایران را وارد مرحله تازه‌ای می‌کند.

این توافق در حالی حاصل شد که تا ساعات اولیه بامداد در ژنو، طرف‌ها مشغول مذاکرات فشرده‌ای بودند که جزئیاتی از آن به بیرون درز پیدا نکرد.

طی سال‌های گذشته این نخستین بار است که ایران ‪و شش قدرت جهانی توانستند بر سر پرونده اتمی تهران به توافق برسند‬

گفته می‌شد که مذاکرات به دلیل تاکید و پافشاری ایران برای آوردن «حق» غنی‌سازی در توافق‌نامه تا ساعت‌های بامداد یک‌شنبه ادامه پیدا کرده است.

به این موضوع در کنفرانس خبری محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و سپس جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز اشاره شد؛ اما دو طرف دو برداشت گوناگون در مورد آن ارائه کرده‌اند.

وزیر خارجه ایران گفته است برنامه غنی‌سازی در ایران به رسمیت شناخته شد و در سند تنظیم‌شده «حق غنی‌سازی» نوشته شده است.

او در عین حال گفت این توافق گام اول است و ابراز امیدواری کرد که اعتماد از دست رفته احیا شود.

«گامی مهم و قابل‌ توجه» واژگانی‌ست که در گفته‌های کاترین اشتون، نماینده ۵+۱ در مذاکرات با ایران نیز آمد. خانم اشتون گفته است توافق شکل گرفته در ژنو، راه را برای یک راه حل اساسی هموار می‌کند. او افزود که اقداماتی که بر سر آنها توافق شده، به مدت شش ماه ادامه خواهد یافت تا به راه حلی نهایی دست یابیم.

از سوی دیگر جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، با تاکید بر این که در این گام اولیه فرصتی ایجاد شده تا توافقی جامع دنبال شود گفته است حق غنی‌سازی در این قطع‌نامه پیش‌بینی نشده است.

آقای کری گفته است در مقابل آنچه تهران انجام خواهد داد، بخشی از تحریم‌ها «تعلیق» می‌شود و بخشی از پول‌های مسدود شده ایران به این کشور باز می‌گردد.

او از طرف ایرانی برای اینکه پای میز مذاکره آمده است، تشکر کرد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز در واشینگتن در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت «هرچند نتایج امروز گام اولیه است، اما توافق بزرگ است».

بنا بر بیانیه کاخ سفید آمریکا، توافق به دست آمده به ایران اجازه می‌دهد تا حد پنج درصد به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد و بیشتر از آن را متوقف کند. در مقابل ایران توافق کرده که ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده خود را خنثی کند.

تهران در عین حال موظف شده است پیشرفت در ظرفیت غنی‌سازی و کار در راکتور پلوتونیم خود را متوقف کرده و به بازرسان اتمی اجازه بازدید از تاسیسات هسته‌ای خود را بدهد.

این گام‌ها -به گفته اوباما- مسیر اساسی ایران را برای رسیدن به بمب (اتمی) می‌بندد.

تهران همواره تاکید کرده است که برنامه اتمیش تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

باراک اوباما همچنین گفته است که اگر جمهوری اسلامی به تعهدات خود به طور کامل عمل نکند بار دیگر فشارها افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر شخصا از کنگره آن کشور خواسته بود با عدم بررسی تحریم‌های تازه علیه ایران، بختی به دیپلماسی در برابر تهران بدهند.

در نهایت برای نخستین بار طی سال‌های گذشته و از دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد و زمانی که ایران و ۵+۱ مشغول گفت‌وگو شده‌اند، طرف‌ها به توافقی مکتوب و امضا شده دست پیدا کرده‌اند.

 

نوشته شده در یک شنبه 3 آذر 1392برچسب:,ساعت 9:6 توسط savalan| |

 

ایران و ۵+۱ به توافق رسیدند

 
 
 
اندازه متن 
ایران و کشورهای موسوم به ۵+۱ که در سومین دور از مذاکرات خود از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ژنو گرد آمده بودند، پس از پنج روز گفت‌وگو نهایتاً به توافق رسیدند؛ توافقی که پرونده اتمی ایران را وارد مرحله تازه‌ای می‌کند.

این توافق در حالی حاصل شد که تا ساعات اولیه بامداد در ژنو، طرف‌ها مشغول مذاکرات فشرده‌ای بودند که جزئیاتی از آن به بیرون درز پیدا نکرد.

طی سال‌های گذشته این نخستین بار است که ایران ‪و شش قدرت جهانی توانستند بر سر پرونده اتمی تهران به توافق برسند‬

گفته می‌شد که مذاکرات به دلیل تاکید و پافشاری ایران برای آوردن «حق» غنی‌سازی در توافق‌نامه تا ساعت‌های بامداد یک‌شنبه ادامه پیدا کرده است.

به این موضوع در کنفرانس خبری محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و سپس جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز اشاره شد؛ اما دو طرف دو برداشت گوناگون در مورد آن ارائه کرده‌اند.

وزیر خارجه ایران گفته است برنامه غنی‌سازی در ایران به رسمیت شناخته شد و در سند تنظیم‌شده «حق غنی‌سازی» نوشته شده است.

او در عین حال گفت این توافق گام اول است و ابراز امیدواری کرد که اعتماد از دست رفته احیا شود.

«گامی مهم و قابل‌ توجه» واژگانی‌ست که در گفته‌های کاترین اشتون، نماینده ۵+۱ در مذاکرات با ایران نیز آمد. خانم اشتون گفته است توافق شکل گرفته در ژنو، راه را برای یک راه حل اساسی هموار می‌کند. او افزود که اقداماتی که بر سر آنها توافق شده، به مدت شش ماه ادامه خواهد یافت تا به راه حلی نهایی دست یابیم.

از سوی دیگر جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، با تاکید بر این که در این گام اولیه فرصتی ایجاد شده تا توافقی جامع دنبال شود گفته است حق غنی‌سازی در این قطع‌نامه پیش‌بینی نشده است.

آقای کری گفته است در مقابل آنچه تهران انجام خواهد داد، بخشی از تحریم‌ها «تعلیق» می‌شود و بخشی از پول‌های مسدود شده ایران به این کشور باز می‌گردد.

او از طرف ایرانی برای اینکه پای میز مذاکره آمده است، تشکر کرد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز در واشینگتن در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت «هرچند نتایج امروز گام اولیه است، اما توافق بزرگ است».

بنا بر بیانیه کاخ سفید آمریکا، توافق به دست آمده به ایران اجازه می‌دهد تا حد پنج درصد به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد و بیشتر از آن را متوقف کند. در مقابل ایران توافق کرده که ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده خود را خنثی کند.

تهران در عین حال موظف شده است پیشرفت در ظرفیت غنی‌سازی و کار در راکتور پلوتونیم خود را متوقف کرده و به بازرسان اتمی اجازه بازدید از تاسیسات هسته‌ای خود را بدهد.

این گام‌ها -به گفته اوباما- مسیر اساسی ایران را برای رسیدن به بمب (اتمی) می‌بندد.

تهران همواره تاکید کرده است که برنامه اتمیش تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

باراک اوباما همچنین گفته است که اگر جمهوری اسلامی به تعهدات خود به طور کامل عمل نکند بار دیگر فشارها افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر شخصا از کنگره آن کشور خواسته بود با عدم بررسی تحریم‌های تازه علیه ایران، بختی به دیپلماسی در برابر تهران بدهند.

در نهایت برای نخستین بار طی سال‌های گذشته و از دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد و زمانی که ایران و ۵+۱ مشغول گفت‌وگو شده‌اند، طرف‌ها به توافقی مکتوب و امضا شده دست پیدا کرده‌اند.

 

نوشته شده در یک شنبه 3 آذر 1392برچسب:,ساعت 9:6 توسط savalan| |

تازه ها

به روز شده:  04:59 گرينويچ - 24 نوامبر 2013 - 03 آذر 1392
پوشش زنده

مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ که تا ساعاتی از بامداد روز یکشنبه (سوم آذر - ۲۴ نوامبر) به طول انجامیده بود، بالاخره با حصول توافقی میان مذاکره کنندگان به سرانجام رسید. 43 دقیقه پیش

نوشته شده در یک شنبه 3 آذر 1392برچسب:,ساعت 9:5 توسط savalan| |
  1. گزارش ها حاکی از دیدار وزرای خارجه ایران و سوئیس است.

  2.  
     

    مذاکرات به بامداد پنجمین روز خود رسیده است. بخش عمده این دور از گفت و گوها در همین هتل در ژنو برگزار شده است.

  1. مذاکرات به بامداد پنجمین روز خود رسیده است. بخش عمده این دور از گفت و گوها در همین هتل در ژنو برگزار شده است.

  2.  
     

    خبرگزاری فارس به نقل از عباس عراقچی، دیپلمات ارشد ایرانی در ژنو، می‌گوید که مذاکرات احتمالا به فردا کشیده خواهد شد.

  3.  
     

    منصور فرهنگ، استاد روابط بین‌الملل، به بی‌بی‌سی فارسی گفت عربستان سعودی علاقمند است که آمریکا بتواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند، بدون این که روابط دو طرف بهبود یابد.

    آقای فرهنگ می‌گوید اگر برنامه هسته‌ای ایران محدود نشود عربستان سعودی به کمک روابطی که با پاکستان دارد برای خود جنگ‌افزار هسته‌ای تامین خواهد کرد.

  4.  
     

     

    علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفته است : "مذاکرات با گروه 1+5 تا لغو همه تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران ادامه خواهد داشت."

    آقای بروجردی همچنین گفته است: "محمد جواد ظریف، از بهترین و قوی ترین دیپلمات های کشور است."

  5.  
     

     

    به گفته تلویزیون دولتی عربستان، پادشاه آن کشور به همراه امیر قطر و امیر کویت امروز در نشستی شرکت کرده اند.

    جزییات بیشتری درباره این نشست منتشر نشده است. اما این نشست در حالی برگزارشده که ایران و کشورهای 1+5 در ژنو در حال مذاکره هستند. 

  6.  
     

    امیر ولید بن طلال که او را یکی از بانفوذترین افراد در جهان عرب توصیف می کنند در مصاحبه‌ای با بلومبرگ تصریح کرده که از دید او و خیلی دیگر از قدرتمندان جهان عرب، خطر ایران از اسرائیل بیشتر است. 

    به گفته امیر ولید بن‌طلال، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا عجله دارد که با ایران توافقی امضا کند. آقای بن طلال گفته باراک اوباما به هر چه بتواند چنگ می‌زند تا یک پیروزی برای خودش جور کند چون از دو ماه دیگر هم رقابت‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز می‌شود. او موضع نخست‌وزیر اسرائیل را تکرار کرده که ایران دارد از توافق هسته‌ای احتمالی نفع می‌برد. بن طلال گفته نباید تحریم‌ها علیه ایران سبک شود.

  7.  
     

    عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران مذاکرات را "سخت و فشرده" دانسته و گفته که بحث بر سر "کلمات و متوازن بودن گام ها" است.

    آقای عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا طرفین امشب به نتیجه می رسند گفت: "مشخص نیست که آیا امشب به نتیجه برسیم یا نه."

  8.  
     

    جلسه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با با وزرای خارجه گروه  آغاز شده است. به نوشته رسانه های قرار است خانم اشتون در این جلسه نتایج نشست خود با وزیر امور خارجه ایران را برای اعضای گروه تشریح کند.

  9.  
     

     

    قرار است جان کری، وزیر خارجه آمریکا، فردا ( یکشنبه 24 نوامبر) برای مذاکره درباره شماری از موضوعات از جمله سوریه، ایران و روند صلح خاورمیانه به بریتانیا سفر کند. از جمله برنامه های دیگر آقای کری در جریان سفر به بریتانیا دیدار با نخست وزیر لیبی و مذاکره درباره اوضاع امنیتی و اصلاحات سیاسی در آن کشور است.

  10.  
     

    تفسیر مدیرکل پیشین آژانس از ماده چهار ان پی تی: غنی‌سازی حق است

     هانس بلیکس مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی به بی بی سی فارسی گفته است که مطابق تفسیر او از ماده چهارم معاهده منع گسترش سلاح های اتمی (ان پی تی) غنی سازی اورانیوم حق است.

    بر اساس گفته شرکت کنندگان در مذاکرات اتمی، چگونگی تعریف موضوع غنی سازی اورانیوم مورد اختلاف شش کشور مذاکره کننده با ایران است.

    ایران می گوید مطابق ان پی تی، غنی سازی اورانیوم جز حقوق این کشور است اما برخی از کشورهای مذاکره تفسیر دیگری دارند و می گویند چیزی به نام حق غنی سازی اورانیوم وجود ندارد.

  11.  
     

    مذاکرات ایران با کشورهای پنج بعلاوه یک در این هتل (اینترکنتینانتال) در ژنو برگزار می‌شود

  12.  
     

    فارس در مطلبی تحت عنوان چرا راکتور آب سنگین اراک مهم است؟ دلایل اهمیت این راکتور را برای ایران ذکر کرده است. این راکتور از موارد اختلاف میان ایران و طرف‌های مذاکره کننده در ژنو عنوان شده است.

  13.  
     

    محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس ایران گفته است که مذاکرات ژنو نشان داد که ایران اهل منطق و استدلال است.

  14.  
     

    منابع خبری در ژنو گفته‌اند که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در حال دیدار با وزیر امور خارجه چین است و پس از آن با خانم اشتون دیدار خواهد کرد

  15.  
     

    خبرگزاری تسنیم می‌گوید که جلسه سه‌جانبه ظریف، اشتون و کری پایان گرفته است.

  16.  
     

    جیمز رینولدز، خبرنگار بی‌بی‌سی که در ژنو حاضر است، می‌گوید دیپلمات‌های غربی در پی این هستند که به توافق موقتی شش ماهه با ایران دست یابند. گفته می‌شود که این توافق شامل توقف موقتی برنامه هسته‌ای ایران در قبال تعلیق یا رفع بخشی از تحریم‌ها است.

    مذاکره‌کنندگان ایرانی هشدار داده‌اند که در برابر "زیاده‌خواهی‌های" غرب کوتاه نخواهند آمد.

  17.  
     

    خبرگزاری فارس در یادداشتی نوشته است که راکتور آب سنگین اراک یکی از موارد عمده‌ای است که قدرت‌های غربی حساسیت بالایی درباره آن دارند.

  18.  
     

    همزمان با مذاکرات فشرده اتمی در ژنو، دیمیتری راگوزین، معاون نخست وزیر روسیه در امور دفاعی و فضایی وارد تهران شده و با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کرده است. در حال حاضر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه برای دیدار با همتایان خود در گروه پنج بعلاوه یک و مذاکره با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در ژنو به سر می برد.

نوشته شده در یک شنبه 3 آذر 1392برچسب:,ساعت 9:0 توسط savalan| |
  1.  
  2. برخی خبرنگاران و علاقمندان به اخبار مذاکرات هسته‌ای به طنز در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند "با وارد شدن به روز پنجم مذاکرات، ساعت خواب و بیداری ما هم حالا به وقت ژنو تغییر یافته".

  3.  
     

    مهدی پرپنچی، بی‌بی‌سی، می‌گوید: ساعتی پیش عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران با حضور در جمع خبرنگاران ایرانی گفت "باید غنی‌‌سازی به اسم در سند توافقنامه به رسمیت شناخته شود و تا وقتی که نظر ایران در مورد حق غنی‌سازی به رسمیت شناخته نشود مجموعه سند توافقنامه مورد پذیرش نخواهد بود."

    ایران سال‌هاست که می‌گوید همه کشورهای عضو معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، طبق ماده چهارم این معاهده، دارای "حق غنی‌سازی اورانیوم" هستند. آمریکا و دیگر کشورهای غربی، این تفسیر ایران را تاکنون نپذیرفته‌اند. سخنگوی وزارت خارجه امریکا همین دیروز تاکید کرده بود که در این معاهده چیزی به نام "حق غنی سازی" وجود ندارد. اگر در مذاکرات جاری، ۱+۵ این شرط ایران را بپذیرد، سرنوشت ماده چهار ان‌پی‌تی برای همیشه تعیین خواهد شد. ذکر "حق غنی سازی" در توافق ایران، تبدیل به سابقه‌ای حقوقی برای ماده چهارم ان‌پی‌تی می‌شود و به این ترتیب، همه کشورهای جهان در آینده خواهند توانست با استناد به این توافق، که امضای هر پنج عضو دائم شورای امنیت را پای خود دارد، شروع به غنی‌سازی اورانیوم کنند.

    ‌آیا ۱+۵ حاضر به امضای چنین توافقی خواهد شد؟ پاسخ این پرسش حیاتی احتمالا امشب روشن می‌شود.

  4.  
     

    در شهر ژنو، ساعت از نیمه شب گذشت و این نقطه از اروپا رسما وارد روز یکشنبه شد. بدین ترتیب، باز هم مذاکرات فراتر از زمان پیش بینی شده به درازا کشید

  5.  
     

    گزارشگران در ژنو می‌گویند ممکن است در دقایق آینده کنفرانس خبری درباره نتایج مذاکرات در هتل محل برگزاری آن تشکیل شود.

  6.  
     

    وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده جان کری، وزیر خارجه، فردا (24 نوامبر) از ژنو عازم لندن خواهد شد تا در دیدار با همتای بریتانیایی خود، ویلیام هیگ، در مورد بحران سوریه، ایران، و مذاکرات صلح خاورمیانه گفتگو کند. همزمان گفته می شود که عباس عراقچی گفته مذاکرات ژنو ممکن است تا پاسی از شب و شاید فردا صبح ادامه یابد اما سقف ادامه آن ظهر روز یکشنبه خواهد بود. در این صورت، انتظار برای رسیدن به هر توافقی در این دور از مذاکرات به ساعات پایانی خود نزدیک می شود.

  7.  
     

    آن طور که از گفته‌های نمایندگان ایرانی مذاکره کننده در ژنو بر می‌آید حق غنی سازی اورانیوم برای ایران همچنان در کانون مذاکرات ژنو قرار دارد.

  8.  
     

    جرمی بوئن، سردبیر خاورمیانه سرویس جهانی بی‌بی‌سی می‌گوید از یک منبع آگاه در ژنو شنیده که "در دو ساعت آینده ممکن است مذاکرات به نتیجه‌ای برسد".

  9.  
     

    هنوز معلوم نیست که "دو درصد" اختلاف مورد اشاره آقای عراقچی که روزنامه شرق به آن پرداخته، شامل مواردی پیرامون "حق غنی سازی" ایران و یا "رفع تحریمها" می شود یا نه، چرا که در این صورت همین "دو درصد" می تواند همچون دوره‌های گذشته "گره کور" نشست ژنو باشد

  10.  
     

    خبرنگاران در ژنو از اتمام جلسه سه جانبه آقایان کری و ظریف و خانم اشتون خبر می دهند.

  11.  
     

    نشست سه جانبه ظریف، اشتون و کری آغاز شده است

  12.  
     

    دیدار دو جانبه ظریف و اشتون به پایان رسید

  13.  
     

    سایت نسیم آنلاین به نقل از منابع آگاه خود از جزئیات توافق احتمالی ایران و پنج بعلاوه یک خبر داده است که طبق آن ایران متعهد می‌شود غنی سازی بیست درصدی را برای شش ماه تعلیق کند. عدم تولید، نصب و فعال سازی هر نوع دستگاه سانتریفیوژ‬‎ و تعلیق فعالیت در راکتور آب سنگین اراک برای شش ماه از دیگر تعهدات ایران طبق گزارش سایت نسیم است. لازم به ذکر است این موارد تنها در حد حدس و گمان است و طرفین هنوز در حال مذاکره هستند

  14.  
     

    خبرگزاری مهر می‌گوید کاترین اشتون و محمد جواد ظریف برای هفتمین بار در حال مذاکره هستند

  15.  
     

    خبرگزاری فارس همچنین احتمال کشیده شدن مذاکرات به فردا را مطرح کرده

  16.  
     

    خبرگزاری فارس از دیدار جواد ظریف و خانم اشتون خبر داده

  17.  
     

    طبق شنیده‌ها، مذاکرات هسته‌ای در ژنو قرار است تا ساعتی دیگر دو باره از سر گرفته شود

  18.  
     

    فارس: محمد دهقان، عضو هیئت رئیسه مجلس ایران گفت برخی خیال می‌کنند که انجام مذاکرات به معنی پسرخاله شدن با آمریکا است در حالی ‌که آمریکا دشمن درجه یک ایران است و مذاکرات برای کاهش دشمنی‌ها است

  19.  
     

    اسکات پیترسون، خبرنگار کریستین ساینس مانیتور که در ژنو حاضر است، به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "به گمان من مشکل اصلی این است که آینده بلندمدت برنامه هسته‌ای ایران چه باشد. ایران دوست دارد برنامه هسته‌ای عادی مانند بقیه کشورها داشته باشد، اما طرف‌های غربی می‌خواهند برنامه هسته‌ای ایران حتی پس از این که فعلا حل می‌شود، همچنان یک پدیده ویژه و تحت محدودیت و مراقبت باقی بماند."

  20.  
     

    تریتا پارسی، از فعالان خواهان بهبود روابط ایران و آمریکا، می‌گوید: "اگر این دور مذاکرات به نتیجه نرسد متاسفانه موقعیت باراک اوباما تضعیف خواهد شد و احتمالا نمی‌تواند جلوی تصویب تحریم‌های بیشتر در کنگره را بگیرد."

  21.  
     

    ایرنا: علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس ایران ابراز امیدواری کرده که تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران که مورد اعتماد آیت الله خامنه‌ای است، موفق باشد و خطا است که فراتر از دیدگاه صریح رهبر حرف دیگری بزنیم.

  22.  
     

    مهر: محمدرضا باهنر، نائب رئیس مجلس ایران گفته است که تیم مذاکره کننده ایران تلاش‌های سنگین و جدی را با توجه به سیاست های راهبردی آیت الله خامنه‌ای در مذاکرات داشته اما برخی نگرانی‌ها نسبت به این مذاکرات وجود دارد و عده‌ای نگران این هستند که مبادا تیم مذاکره کننده از خط قرمزها عبور کند.

  23.  
     

    گزارش ها حاکی از دیدار وزرای خارجه ایران و سوئیس است.

  24.  
     

    مذاکرات به بامداد پنجمین روز خود رسیده است. بخش عمده این دور از گفت و گوها در همین هتل در ژنو برگزار شده است.

  25.  

نوشته شده در یک شنبه 3 آذر 1392برچسب:,ساعت 8:54 توسط savalan| |
  1.  
  2. جان کری: "ایران دیگر تاسیسات هسته ای نخواهد ساخت. سانتریفیوژ های جدید نخواهد ساخت. این توافقنامه نمی گوید که ایران حق غنی سازی دارد. در این سند فقط طرح اندازه غنی سازی ایران و برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مورد اشاره قرار گرفته که باید با نظارت و بر اساس این توافق ممکن است ادامه یابد یا متوقف شود و هیچ جای آن به حق غنی سازی در پروتکل ان پی تی اشاره نشده است.

  3.  
     

    جان کری: "تحریم‎ها به رسیدن ما به این توافق کمک کرد. اشتباه نکنید، وضع تحریم ها خودش هدف ما نبود. بلکه آنها وسیله ای بود برای اینکه به ما کمک کند تا به این مذاکرات برسیم و در نتیجه آن اقدامات امروز به این توافق رسیدیم که برای شش ماه به آن عمل خواهیم کرد. این توافق مهمترین بخش های برنامه هسته ای ایران را متوقف می کند. ما به تاسیسات کلیدی ایران دسترسی خواهیم داشت. ایران توافق کرده که همه غنی سازی بالای 5 درصد را متوقف کند و ذخیره غنی شده خود را کاهش دهد. یعنی در شش ماه آینده این ذخیره به صفر خواهد رسید.

  4.  
     

    جان کری: "بدون تصمیم ایران برای راهگشایی در مذاکرات به این توافق نمی رسیدیم."

  5.  
     

    جان کری: "آقای ظریف، وزیر خارجه ایران به شدت تلاش کرد و ما بابت این از او متشکرم. حالا ما باید به دنیا ثابت کنیم که ادعای ایران برای صلح آمیز بودن برنامه هایش صحت دارد."

  6.  
     

    جان کری می‌گوید: "ما به توافقی رسیدیم که به موجب آن برنامه هسته ای ایران از این لحظه به طوری که برای کشورهای منطقه تهدیدی تلقی شود، ادامه نخواهد یافت و در حقیقت برنامه هسته ای ایران را به عقب خواهد برد و این یعنی امنیت برای متحدان ما در منطقه و اسرائیل."

  7.  
     

    جان کری، وزیر خارجه آمریکا آماده پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران می‌شود

  8.  
     

    آقای ظریف در این کنفرانس خبری وارد جزئیات توافقنامه کشورش با شش قدرت جهانی نشد اما تاکید کرد که در این توافقنامه "دست کم در دو بخش" به حق ایران برای غنی سازی و استفاده از انرژی هسته ای اشاره شده است. او همچنین تاکید کرد که در منطقه خاورمیانه کسی "نباید نگران باشد" چرا که امنیت و تعامل در خاورمیانه از الویت های ایران هم هست.

  9.  
     

    محمد جواد ظریف که همزمان با آقای اوباما شروع به گفتگو با خبرنگاران کرده بود در پاسخ به خبرنگار سی‌ان‌ان گفت: "حق غنی سازی و استفاده از دانش هسته ای در متن پروتکل الحاقی وجود دارد و این حق مسلم ماست. توافق فعلی در دو بخش به وضوح اشاره می کند که برنامه هسته ای ایران ادامه خواهد یافت."

  10.  
     

    اوباما: در برابر ما بخشی از تحریم ها را به حالت تعلیق در می آوریم و این می تواند آغازی برای تعامل ایران و جامعه جهانی باشد. در نهایت این دیپلماسی است که می تواند ما را به نتیجه برساند. گام اولی که امروز به آن رسیدیم، مهمترین پیشرفتی است که ما در برابر برنامه هسته ای ایران داشتیم."

  11.  
     

    اوباما: "ما تلاش کردیم که جلوی مسیر احتمالی ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را بگیریم و با این توافق در ماههای آینده و برای نخستین بار در سالهای گذشته، برنامه هسته ای ایران پیشرفت نخواهد کرد."

  12.  
     

    باراک اوباما می‌گوید "تحریم ها تاثیر گذاشتند و با روی کار آمدن آقای روحانی رایزنی های بسیار فشرده ای با ایران داشتیم و امروز دیپلماسی راهی را در برابر ما گشود."

  13.  
     

    محمد جواد ظریف به سالن کنفرانس خبری آمد

  14.  
     

    کاخ سفید با انتشار اطلاعیه ای از جزئیات توافقنامه ایران و شش قدرت جهانی خبر داده است. در این اطلاعیه از توافق بر سر توقف غنی سازی بالای 5 درصد سخن به میان آمده.

  15.  
     

    کاترین اشتون در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: "ما خیلی امیدواریم که این توافق اولیه ما را به یک توافق نهایی سوق دهد. مذاکرات بسیار پیچیده بود و باید در ادبیات و تک تک لغات مداقه می‌کردیم. و در نهایت یک اتحاد در گروه 5+1 بر سر یک هدف به وجود آمد."

  16.  
     

    همزمان با نشاط و خوشحالی در ژنو، رسانه‌های ایران به گمانه‌زنی درباره جزئیات توافقنامه ایران و شش قدرت جهانی پرداخته‌اند. آنها از تعلیق شش ماهه غنی‌سازی در سطح 20 درصد خبر می‌دهند.

  17.  
     

    خبرنگار بی‌بی‌سی از ژنو می‌گوید که احتمالا محمد جواد ظریف، نخستین شرکت کننده در کنفرانس خبری خواهد بود.

  18.  
     

    در سالن سازمان ملل متحد در ژنو، محمد جواد ظریف و وزاری خارجه شش قدرت جهانی در حال دست دادن و خوش و بش هستند. حتی آقای ظریف لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه را در آغوش گرفت و صمیمانه با او برخورد کرد.

  19.  
     

    خانم اشتون در بیانیه کوتاهی که خواند از اهمیت توافق در این مذاکرات خبر داد و آن را راهگشا خواند اما از جزئیات این توافقنامه چیزی نگفت.

  20.  
     

    خانم اشتون از توافق میان ایران و شش قدرت جهانی خبر می‌دهد. او بعد از تشکر از آقای ظریف و دیگر وزرای خارجه گفت: "ما بر اساس احترام مقابل موفق شدیم به توافقی برسیم که ما را به یک راه حل نهایی سوق خواهد داد."

  21.  
     

    کاترین اشتون و محمد جواد ظریف مقابل خبرنگاران حاضر شدند.

  22.  
     

    گزارش‌ها از جزئیات توافقنامه ایران و شش قدرت جهانی حکایت دارد که بر این اساس تحریم ها علیه تجارت طلا و پتروشیمی تعلیق خواهد شد و بیش از چهار میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران به این کشور بازگردانده خواهد شد. جزئیات کامل این توافق هنوز اعلام نشده است.

     

  23.  
     

    تصاویر زنده از کاخ سفید تریبونی را نشان می دهد که احتمالا تا چند دقیقه دیگر باراک اوباما برای اعلام نظرش درباره توافق ژنو به پشت آن خواهد آمد.

  24.  
     

    قرار است تا دقایقی دیگر وزاری خارجه شش قدرت جهانی و ایران در محل دفتر سازمان ملل متحد در ژنو که به قصر ملل شهرت دارد، توافقنامه حاصله بر سر برنامه هسته‌ای ایران را امضاء کنند.

  25.  
     

    از توافق ایران و شش قدرت جهانی در سوئیس احتمالا بعدها با عنوان "توافق ژنو" یاد خواهد شد. در مورد این شب مهم در تاریخ ایران و نتایج احتمالی این توافقنامه اگر نظری دارید اینجا کلیک کنید و یا به صفحه نوبت شما در وبسایت بی‌بی‌سی فارسی بروید و نظرتان را وارد کنید.

  26.  
     

    باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تا دقایقی دیگر در مورد توافق ژنو سخن می گوید.

  27.  
     

    خبرنگاران و احتمالا میلونها نفر در ایران و سراسر جهان منتظر برگزاری نشست خبری مسئولان ارشد مذاکره کننده در ژنو هستند تا جزئیات توافق میان ایران و شش کشور جهانی را اعلام کنند. قرار است این کنفرانس خبری تا دقایقی دیگر برگزار شود.

  28.  
     

    آقای عراقچی می‌گوید "حق غنی سازی ایران در توافق با 5+1 به رسمیت شناخته شده است" برای اطلاع از جزئیات این توافق باید منتظر کنفرانس خبری شد که تا چند دقیقه دیگر برگزار می شود

     

  29.  
     

    مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون می گوید ایران و شش قدرت جهانی به توافق رسیدند

  30.  
     

    در تهران ساعت از پنج صبح گذشته و روشنایی کم‌کم به آسمان پایتخت ایران تابیده اما آنهایی که از شنبه شب مذاکرات هسته‌ای را در رسانه‌ها دنبال می‌کنند، شاید هنوز منتظر "صبح ژنو" باشند.

  31.  
     

    خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از عباس عراقچی نوشته: "هنوز توافقی نهایی حاصل نشده".

  32.  
     

    کسری ناجی، بی‌بی‌سی، از ژنو می‌گوید که اخباری تایید نشده در محل برگزاری مذاکرات رد و بدل می‌شود حاکی از ادامه گفتگوها "بر سر یک سند چهار صفحه‌ای و یک بیانیه یک صفحه‌ای".

  33.  
     

    روئیترز: یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: "مذاکرات هنوز ادامه دارد."

    این در حالی است که خبرگزاری روئیترز دقایقی پیش از پایان گفتگوها خبر داده بود.

     

  34.  
     

    خبرگزاری روئیترز به نقل از منابع ایرانی می‌گوید: مذاکرات هسته‌ای ژنو به پایان رسید

  35.  
     

    خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، لحظاتی پیش در تیتر اول وبسایتش نوشته: "ایران و 5+1 نزدیک و نزدیک‌تر شدند. اختلاف‌ها حل شد". اما برای تایید این خبر یا شکل گیری هرگونه توافقی باید منتظر مخابره آن از ژنو سوئیس بود.

  36.  
     

    روزنامه شرق چاپ تهران هم در نسخه صبح یکشنبه خود گفته عباس عراقچی را برجسته کرده است: "98 درصد توافق کرده ایم". این روزنامه تیتر نخست خود را به عذرخواهی اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهوری ایران از مردم این کشور اختصاص داده: "به خاطر کوچک شدن سفره مردم از آنها عذرخواهی می‌کنم". بسیاری بخش مهمی از مشکلات معیشتی مردم ایران را ناشی از تحریم‌های فلج کننده غرب علیه برنامه هسته‌ای تهران می‌دانند.

  37.  
     

    حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در نسخه صبح یکشنبه این مطبوعه نوشته: "اگر قرار است ایران اسلامی به منظور جلب اعتماد حریف!! بخش قابل توجهی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را برای یک دوره موقت 6‌ ماهه متوقف کند، باید حریف نیز در این فاصله زمانی، تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را لغو کند، تا توافق به دست آمده متوازن باشد."

  38.  
     

    ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا می گوید: "اختلافات اندکی" هنوز وجود دارد.

  39.  
     

    منصور فرهنگ، استاد علوم سیاسی در نیویورک می‌گوید طرفین مذاکره هر کدام نگران واکنش‌هایی هستند که ممکن است پس از بازگشت به کشورشان باید پاسخگوی آن باشند. چرا که هر توافقی تعیین کننده مسیر آینده مذاکرات خواهد بود و ممکن است به همین خاطر توافق احتمالی در این مرحله یک "توافق حداقلی" باشد.

  40.  
     

    گزارشگران می‌گویند در اتاق‌های محل مذاکرات مسئولان نشست مشغول دست به دست کردن کاغذهایی هستند که "شاید" سند یا پیش نویس توافق نامه‌ای باشد.

  41.  
     

    کسری ناجی، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در ژنو می‌گوید در محل کنفرانس خبری، رسانه‌ها منتظر برگزاری یک نشست خبری هستند.

  42.  
نوشته شده در یک شنبه 3 آذر 1392برچسب:,ساعت 8:52 توسط savalan| |
  1. مذاکرات سه جانبه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

    رسانه های می گویند که در حال حاضر محمودجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، جان کری همتای آمریکایی او و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حال مذاکره سه جانبه هستند.

  2.  
     

    کیف مخصوص وزیر امور خارجه بریتانیا توسط یکی از کارمندان وزارت خارجه در فرودگاه ژنو حمل می‌شود. وزرای خارجه بریتانیا به طور سنتی اسناد و مدارکی که باید با خود جا به جا کنند را در این کیف حمل می کنند و در صورت نیاز، اسناد را هم با خودنویس قرمز امضا یا پاراف می کنند.

  3.  
     

    محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته است که ایران در برابر "زیاده‌خواهی" مقاومت می‌کند. به گفته وزیر خارجه ایران مذاکرات وارد "مرحله بسیار دشواری " شده است.

  4.  
     

    اظهارات تند وزیر خارجه بریتانیا در ژنو

    ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا در جمع خبرنگاران در ژنو برنامه اتمی ایران را "تهدید بزرگ" در خاورمیانه خوانده و گفته باید نگرانی‌ همسایه‌های ایران هم مورد توجه قرار داشته باشد. او گفته است که بریتانیا تماس ها با عربستان سعودی و دیگر کشورها را حفظ خواهد کرد.

  5.  
     

     ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا گفته است که اختلافات در مذاکرات ژنو جزیی اما مهم است. به گفته وزیر خارجه بریتانیا مذاکرات "بسیار دشوار" است.

  6.  
     

     مذاکرات جان کری و سرگئی لاوروف وزاری خارجه آمریکا و روسیه ساعت 11:02 به وقت محلی به پایان رسید.

  7.  
     

     

    محمدرضا نقدی، رئیس بسیج جمهوری اسلامی ایران گفته است که در حال حاضر از جزییات مذاکرات اطلاعی ندارم، حتما قرار است که نتیجه ای ازاین مذاکرات حاصل شود که تاکنون به طول انجامیده است.

نوشته شده در یک شنبه 3 آذر 1392برچسب:,ساعت 7:44 توسط savalan| |

 

به روز شده:  03:56 گرينويچ - 24 نوامبر 2013 - 03 آذر 1392
پوشش زنده

مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ که تا ساعاتی از بامداد روز یکشنبه (سوم آذر - ۲۴ نوامبر) به طول انجامیده بود، بالاخره با حصول توافقی میان مذاکره کنندگان به سرانجام رسید.

نوشته شده در یک شنبه 3 آذر 1392برچسب:,ساعت 7:31 توسط savalan| |

حضور غیرمنتظره وزرای خارجه ۱+۵ در مذاکرات ژنو 

  1.  

  2.  
     

     وزیر امور خارجه آلمان هم به مذاکرات ژنو پیوسته است

  3.  
     

     

    محمدرضا نقدی، رئیس بسیج جمهوری اسلامی ایران گفته است که در حال حاضر از جزییات مذاکرات اطلاعی ندارم، حتما قرار است که نتیجه ای ازاین مذاکرات حاصل شود که تاکنون به طول انجامیده است.

  4.  
     

     گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز وارد ژنو شد و هنگام ورود به این شهر گفت: هنوز به طور قطعی به توافق نرسیده‌ایم. شانس واقعی در این مورد وجود دارد اما هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.

  5.  
     

     عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران پیش از ورود به جلسه با اعضای 1+5 با اشاره به این که هنوز موارد اختلافی بین دو طرف وجود دارد، گفت که دستیابی به توافق نزدیک است.

  6.  
     

     

    آیت الله عبدالله جواد آملی، از مراجع تقلید گفته است: "تیم مذاکره کننده هسته‌ای با پیروزی باز می‌گردد و اگر این پیروزی در این دور از مذاکرات حاصل نشود در دورهای دیگر به دست می آید."

  7.  
     

    لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه برای شرکت در مذاکرات امروز وارد ژنو شد

  8.  
     

    به گزارش خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوا، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گفته است مذاکرات ژنو به یک لحظه نهایی رسیده است. 

  9.  
     

     

    در بیانیه‌ای که در پی دیدار شب گذشته ( جمعه 22 نوامبر- اول آذر) سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران منتشر شده، وزیر خارجه روسیه تاکید کرده که برای اولین بار ظرف سال‌های اخیر، ایران و گروه 1+5 به فرصتی واقعی برای دستیابی به توافق رسیده‌اند.

  10.  
     

    عزیمت و ورود وزیران امور خارجه گروه 1+5 به ژنو، احتمال حصول توافق با ایران را تقویت کرده است.

  11.  
     

    جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا وارد ژنو شده است.

     

  12.  
     

    پرس تی وی، شبکه خبری انگلیسی زبان جمهوری اسلامی ایران، از آغاز روز چهارم مذاکره بین ایران و گروه 1+5 در ژنو خبرداده است

  13.  
نوشته شده در شنبه 2 آذر 1392برچسب:,ساعت 13:41 توسط savalan| |

مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو به روز سوم کشید

ب

دور سوم مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ در ژنو به روز سوم کشیده شد. این مذاکرات همچنان با تمرکز بر "جزئیات" ادامه پیدا کرده است.

دور سوم این گفت‌وگوها که همچون دور گذشته در ژنو در جریان است، با دیدار کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران آغاز شد.

قرار است روز سوم این مذاکرات هم جمعه ۲۲ نوامبر، اول آذر، با دیدار این دو آغاز شود.

این دور از مذاکرات، سومین دور از مذاکرات هسته‌ای در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی است.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، گفته است ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای پنج به علاوه یک فردا جمعه از سر گرفته می شود.

سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که روز پنج‌شنبه مذاکرات "فشرده، اساسی و درباره جزئیات" و "در فضایی خوب" جریان داشت.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران، در پاسخ به این سوال خبرنگاران رسانه‌های ایرانی اعزام‌شده به ژنو که آیا روی نقاط اختلافی مذاکره شده، گفته است: "مذاکرات پیشرفتی نداشته است."

آقای عراقچی گفته است: "در حال کار بر روی سند هستیم."

معاون وزیر خارجه ایران گفته است: "مشورت‌های بین گروه ۱+۵ ادامه دارد. برخی از هیات‌ها مجبور هستند که با پایتخت‌های خود مشورت کنند و با توجه به اختلاف ساعت، این مشورت ها‌ تا صبح طول می کشد."

سخنگوی کاترین اشتون در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره این اظهارات آقای عراقچی، با لحن امیدوارتری گفته است: "ما می‌خواهیم هرچه زودتر به توافق برسیم اما هر توافقی هم نمی‌خواهیم. توافق باید طوری باشد که همه بتوانند با آن کنار بیایند."

گزارش لحظه‌به‌لحظه از روز دوم مذاکرات را کلیک این‌جا بخوانید.

'نشانه‌هایی از پیشرفت'

مذاکره‌کننده ارشد ایران گفته است اصل غنی‌سازی اورانیوم برای ایران قابل مذاکره نیست، اما می‌توان درباره حجم، سطح و محل غنی‌سازی اورانیوم مذاکره کرد

همچون دو دور گذشته فضای این گفت‌وگوها تاکنون مثبت و سازنده توصیف شده است.

اما فضای خوش‌بینی و امیدواری به دستیابی به یک توافق، در روزهای دوم و سوم دور قبلی مذاکرات بارز بود.

در این دور از مذاکرات، ناظران تاکنون با احتیاط بیشتری در این باره اظهارنظر می‌کنند.

کسری ناجی، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در ژنو، می‌گوید نشانه‌های پیشرفت در مذاکرات به چشم می‌خورد اما در عین حال اختلافات به ویژه درباره غنی‌سازی اورانیوم به جای خود باقی است.

کسری ناجی می‌گوید فرانسه برای افزایش بازرسی‌ها فشار می‌آورد.

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، در آغاز روز دوم کلیک گفت اصل غنی‌سازی اورانیوم برای ایران قابل مذاکره نیست، اما می‌توان درباره حجم، سطح و محل غنی‌سازی اورانیوم مذاکره کرد.

خبرنگاران گزارش داده‌اند که سرگی ریابکوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه و معاون وزیر خارجه این کشور گفته است این دور از مذاکرات، "بهتر از دفعه قبل در جریان است".

خیز سنای آمریکا برای بعد از مذاکرات

در همین حال به نظر می‌رسد برخی از سناتورهای آمریکایی آماده می‌شوند که اگر این مذاکرات به موفقیت نرسید، تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع کنند.

در این باره کلیک این‌جا بیشتر بخوانید.

لغو یا تعلیق بخشی از تحریم‌ها، یکی از گام‌های ممکن آمریکا در پیشبرد مذاکرات است.

دولت آمریکا در هفته‌های گذشته پیگیر بوده است که کنگره، اقدام تازه‌ای علیه ایران نکند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از کنگره خواسته است در مقطع فعلی در این باره دست نگه دارد تا فرصتی به دیپلماسی داده شود.

نوشته شده در جمعه 1 آذر 1392برچسب:,ساعت 6:36 توسط savalan| |

کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
www.sharghi.net & www.kafkon.com & www.naztarin.com